Poprzednia wersja strony internetowej dostępna pod linkiem http://zsstaszkowka.manifo.com/
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

    Aktualności

    „MAŁOPOLSKA TARCZA ANTYKRYZYSOWA – PAKIET EDUKACYJNY II. REALIZACJA WSPARCIA SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH”

    „MAŁOPOLSKA TARCZA ANTYKRYZYSOWA – PAKIET EDUKACYJNY II. REALIZACJA WSPARCIA SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH”

     

    Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki w ramach ww. projektu prowadzone z grupą uczniów z klasy piątej odbywały się zgodnie z tematyką opracowanego programu i według ustalonego harmonogramu zajęć. Głównym celem prowadzonych zajęć było podniesienie umiejętności matematycznych uczniów oraz utrwalenie bieżącego materiału. Uczniowie rozwijali sprawność rachunkową, doskonalili umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów praktycznych w życiu codziennym, kształtowali pozytywną motywację do podejmowania zadań wymagających wysiłku i radzenia sobie z nimi.

    Podczas pracy na zajęciach nauczyciel wykorzystywał gry dydaktyczne, pisaki 3D, karty pracy w celu aktywizowania uczniów, zachęcania do wykazywania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów. Realizacja zajęć wyrównawczych z matematyki przyczyniła się do wyrównania braków edukacyjnych i zwiększenia umiejętności matematycznych uczniów.

     

    Zajęcia „Trening umiejętności uczenia się” prowadzone były według opracowanego programu, zgodnie z harmonogramem.

    Na zajęciach za pomocą różnych metod: poglądowych, słownych, aktywizujących uczniowie nie tylko ćwiczyli swój potencjał umysłowy, ale także rozwijali zainteresowania, uczyli się organizowania warsztatu własnej pracy, sztuki sporządzania notatek, zasad skutecznego uczenia się i zapamiętywania, szybkiego czytania, czytania ze zrozumieniem, interpretowania i korzystania z informacji. Mieli możliwość rozwijania wyobraźni i kreatywności oraz koncentracji i lepszego skupienia uwagi.

    Nauczyciel wspierał dzieci w rozpoznawaniu własnych predyspozycji oraz pomagał
    w odkryciu zasobów ucznia a także promował korzystanie z technik uczenia się i kształcenie logicznego myślenia.

    Poprzez wypracowanie umiejętności szybszego i bardziej efektywnego przyswajania wiedzy uczestnicy zajęć podnieśli swoją efektywność uczenia się.



    Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze w kl. I były realizowane systematycznie, zgodnie z planem w wymiarze 2 godzin tygodniowo. W zajęciach uczestniczyło 8 osób. Dzieci na zajęciach pracowały aktywnie, chętnie wykonywały powierzone zadania na miarę swoich możliwości. Panowała miła i serdeczna atmosfera. Stosowano różnorodne metody
    i pomoce dydaktyczne. Często korzystano z tablicy multimedialnej oraz z ciekawych programów edukacyjnych. Realizowano szczególnie treści polonistyczne i matematyczne. Ćwiczono pisanie, grafomotorykę, czytanie i liczenie. Dzieci rozwiązywały rebusy, układały puzzle, klocki oraz ciekawe konstrukcje. Praca miała charakter indywidualny dostosowany do możliwości każdego dziecka. Chętnie pracowały indywidualnie oraz zespołowo. Każde dziecko osiągnęło postęp.

    Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w klasie III realizowane były systematycznie
    i rytmicznie. Dzieci na zajęciach pracowały chętnie i aktywnie na miarę swoich możliwości. Panowała przyjazna atmosfera i zasada współpracy. Realizowane były w szczególności treści
    z edukacji polonistycznej i matematycznej. Praca miała charakter indywidualny, dostosowany do możliwości każdego ucznia. Indywidualizacja ta polega na stałym obserwowaniu przebiegu i efektów pracy każdego ucznia, stopniowaniu trudności zadań, systematyczności
    i ciągłości oddziaływań. Uczniowie doskonalili technikę czytania ze zrozumieniem, pisanie, zasady ortografii, redagowanie różnych form wypowiedzi. Z edukacji matematycznej doskonalono wykonywanie czterech działań matematycznych, tabliczkę mnożenia, układanie
    i rozwiązywanie zadań tekstowych. Pracowano nad umiejętnym wykorzystywaniem posiadanej wiedzy w praktyce. W ostatnim czasie skupiono się nad powtarzaniem
    i doskonaleniem zdobytych umiejętności w celu przygotowania dzieci do ,,Ogólnopolskiego testu kompetencji trzecioklasisty”. Podejmowane działania przyczyniły się do podniesienia wyników nauczania, doskonalenia czytania ze zrozumieniem, pisania, rozwiązywania zadań tekstowych. Każde dziecko poczyniło postęp.

     

    Zajęcia Kółka Geograficznego odbywały się w formie stacjonarnej. W zajęciach uczestniczyło 8 uczniów. Ukierunkowane były na utrwalenie i poszerzenie zakresu wiedzy
    i umiejętności z geografii określonych w Podstawie programowej. Ich celem było przede wszystkim rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej, rozwijanie ciekawości poznawczej
    i myślenia geograficznego, obliczanie wskaźników i mierników wybranych zjawisk przyrodniczych i ekonomicznych oraz rozwijanie umiejętności właściwego korzystania
    z multimediów i zasobów Internetu. Tematyka zajęć związana była m.in. z poznawaniem cech środowiska przyrodniczego najbliższej okolicy, poznawaniem astronomicznych podstaw geografii, mapy świata, dziedzictwa kulturowego państw Europy. Podczas zajęć stosowane były metody aktywizujące. Często uczniowie pracowali metodą projektu, analizowali mapy ogólnogeograficzne i tematyczne, wykonywali doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze, wykorzystując zakupione pomoce dydaktyczne, tj. tellurium i globus. Ponadto prowadzili obserwacje bezpośrednie podczas ćwiczeń terenowych, a także często korzystali z technologii TiK i zasobów internetu.

    Podsumowując należy stwierdzić, że zajęcia przyniosły oczekiwane rezultaty, cieszyły się dużym powodzeniem, a uczniowie chętnie w nich uczestniczyli.

     

    Głównym celem zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka angielskiego było przede wszystkim wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, a także wzbogacanie słownictwa z zakresu j. angielskiego. Podczas spotkań uczniowie byli przygotowywani do wykorzystywania języka angielskiego w sytuacjach życiowych. Poprzez częste stosowanie gier i zabaw dydaktycznych zwiększano ich motywację do nauki języka. Pracę organizowano głownie w oparciu o metody komunikacyjne, a także metody
    z wykorzystaniem TIK. Założone cele zostały zrealizowane, a uczestnicy zajęć zyskali zauważalną pewność siebie w aspekcie posługiwania się językiem angielskim.



    Zintegrowanie zespołu uczniów oraz rozwijanie umiejętności współpracy w grupie były głównym celem zajęć Trening umiejętności społecznych i współpracy w grupie. Skupiono się także na rozbudzaniu szacunku dla odmienności i różnorodności, empatii oraz na wdrażaniu do samodzielnego formułowania myśli, poglądów i rozwiązywania zadań. Praca odbywała się w oparciu o autorski program składający się z trzech bloków: Ja i emocje, Ja i relacje z innymi ludźmi, Radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Zastosowane metody pracy to przede wszystkim metody aktywizujące, takie jak: burza mózgów, dyskusja, gry i zabawy dydaktyczne, stoliki zadaniowe. Dzięki uczestnictwu w zajęciach młodzież nauczyła się rozpoznawać i wyrażać emocje, dokonywać autoprezentacji i samooceny, a co najważniejsze reagować z empatią
    i zrozumieniem na potrzeby innych. Pozalekcyjne spotkania okazały się również znakomitym sposobem na czerpanie radości ze wspólnej zabawy, stwarzając okazję do jeszcze bliższego poznania się uczniów.

    Program zajęć „Trening umiejętności ortograficznych” został napisany z myślą o uczniach klasy VI-VIII, którzy mieli trudności z opanowaniem i prawidłowym stosowaniem zasad ortograficznych. Celem zajęć było m.in. podniesienie świadomości ortograficznej uczniów, usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wypracowanie nawyków poprawnego pisania
    i czytania ze zrozumieniem, wzmocnienie poczucia własnej wartości. Zamierzone cele osiągnięto poprzez: analizowanie trudności ortograficznych, wyjaśnianie pisowni wyrazów, ćwiczenia poprawnej wymowy, zadania i zabawy usprawniające funkcje percepcyjno-motoryczne, pracę ze słownikiem ortograficzny, gry i zabawy dydaktyczne ułatwiające zapamiętanie prawidłowej pisowni, wypełnianie ortograficznych kart pracy, gry i zabawy edukacyjne z wykorzystaniem programów multimedialnych. Ewaluacja częściowa programu była dokonywana systematycznie w toku jego realizacji. Ocena skuteczności programu opierała się na obserwacji postępów uczniów w czasie realizacji zajęć. Zajęcia z dziećmi w ramach treningu umiejętności ortograficznych nie tylko zwiększyły ich potencjał umysłowy, ale pozwoliły również nabrać im pewności siebie, rozwinąć zainteresowania.

    W wyniku realizacji programu uczniowie usprawnili umiejętności czytania w aspekcie: techniki, tempa, rozumienia czytanych treści oraz umiejętności pisania w zakresie odpowiedzialności, czujności i poprawności ortograficznej. Ponadto utrwalili znajomość zasad ortograficznych i interpunkcyjnych co przyczyniło się do uzyskiwania poprawnych ocen
    z dyktand.

    Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego był przeznaczony dla uczniów klasy VI szkoły podstawowej, którzy z różnych powodów mieli trudności
    w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu nauczania języka polskiego. Obejmował on wymagania podstawowe, co miało umożliwić osiągnięcie skuteczności w uczeniu uczniów mniej zdolnych. Celem zajęć wyrównawczych było podnoszenie sprawności językowej uczniów, czyli zdobycie przez ucznia praktycznej umiejętności swobodnego i skutecznego posługiwania się językiem w mowie i piśmie. Głównie zadbano o właściwe stosowanie słownictwa, związków frazeologicznych, synonimów oraz
    o poprawne budowanie zdań, przemyślane komponowanie całego tekstu, poprawną ortografię i interpunkcję, o umiejętność odpowiedniego formułowania myśli w zależności od sytuacji komunikacyjnej. W zajęciach uczestniczyli chętni, świadomi swoich braków uczniowie. Umiejętności wyniesione z zajęć utrwalali samodzielnie, starannie wykonując zlecone do domu zadania, umieli je oceniać, wskazując zalety i wady. Należy dodać, że uczniowie dostrzegają potrzebę poprawności językowej, znają wartość słów i umieją się nimi świadomie posługiwać, rozumieją czytane teksty, umieją o nich rozmawiać, nazywając własne uczucia i wyrażając subiektywne opinie. Dostrzegają błędy w wypowiedziach własnych i cudzych, potrafią je poprawiać. Wiedzą, gdzie znaleźć odpowiedź na pytanie o poprawność konstruowanych wypowiedzi czy stosowania form językowych.

    Program zajęć wyrównawczych zakładał podmiotowe traktowanie ucznia po to, aby zwiększyć samodzielność uczenia się, zainteresowania dalszą edukacją, poczucia wiary we własne siły.

     

     

    Data dodania: 2023-07-11 07:49:16
    Data edycji: 2023-07-11 07:50:04
    Ilość wyświetleń: 198
    Bądź z nami
    aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Biuletynu Informacji Publicznej