Poprzednia wersja strony internetowej dostępna pod linkiem http://zsstaszkowka.manifo.com/
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Aktualności

Podsumowanie realizacji zajęć: Warsztaty ekologiczno-przyrodnicze

W roku szkolnym 2024/2025 nasza szkoła zorganizowała cykl warsztatów ekologiczno-przyrodniczych w ramach projektu „Edukacja włączająca dobrostanem uczniów z Gminy Moszczenica”. Zajęcia prowadziła pani Paulina Mikołajczak, a ich łączny wymiar wyniósł 15 godzin. W warsztatach wzięło udział 10 uczniów, którzy przez kolejne spotkania pogłębiali wiedzę, doświadczali, eksperymentowali i na nowo patrzyli na świat przyrody. Relaizowane tematy i działania uczniów:

  • Smog i jakość powietrza – uczniowie badali wpływ smogu na zdrowie oraz poznali sposoby ograniczania jego emisji.
  • Ekosystem w słoiku – uczestnicy stworzyli własne miniaturowe ekosystemy, które pozwoliły zrozumieć zależności zachodzące w przyrodzie.
  • Zero waste – młodzież analizowała ilość odpadów w codziennym życiu i szukała rozwiązań ograniczających ich produkcję.
  • Eko-kosmetyki i środki czystości – uczniowie przygotowali własne produkty na bazie naturalnych składników, poznając alternatywy dla chemii domowej.
  • Rola pszczół i owadów zapylających – uczniowie poznawali ich zwyczaje, sposób zbierania nektaru i pyłku oraz znaczenie dla utrzymania równowagi w przyrodzie.
  • Zielnik – uczniowie wyruszyli na spacer po okolicy, zbierając rośliny i poznając ich różnorodność. 

Podczas podsumowania i ostatnich zajęć uczniowie z entuzjazmem wspominali: 

1.) Ekosystem w słoiku – stwórz własny miniaturowy świat przyrody! 

To zajęcia, które wzbudziły szczególny zachwyt wśród uczniów. Każdy miał okazję stworzyć własny, zamknięty w szklanym naczyniu ekosystem. Największą radość sprawiła możliwość zabrania swojego „żywego słoika” do domu i prowadzenia dalszych obserwacji. Była to nauka, która łączyła ekologię, biologię i sztukę, a przy tym dawała ogromną satysfakcję.

2.) Eko-kosmetyki i środki czystości – jak zrobić je samodzielnie?

Warsztaty praktyczne z tworzenia własnych eko-kosmetyków i środków czystości zapadły w pamięci uczniów. Z naturalnych składników – takich jak oleje roślinne, soda czy ocet – powstawały kremy, peelingi i ekologiczne detergenty. Uczniowie przekonali się, że można samodzielnie przygotować produkty nie tylko bezpieczne dla środowiska, ale i zdrowe dla człowieka. Te zajęcia łączyły w sobie elementy chemii, biologii i edukacji ekologicznej, a jednocześnie dawały poczucie twórczej sprawczości.

 

Efekty warsztatów:

Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie poszerzyli wiedzę przyrodniczą, rozwinęli umiejętności badawcze i praktyczne oraz nabyli świadomość, jak ważna jest troska o środowisko naturalne. Zajęcia przyczyniły się także do rozwijania odpowiedzialności, umiejętności współpracy i kształtowania nawyków zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Warsztaty były więc nie tylko nauką, ale inspiracją – aby patrzeć na przyrodę z szacunkiem i odpowiedzialnością oraz podejmować świadome działania na rzecz ochrony naszej planety. Jak powiedział Albert Einstein: „Świata nie uratujemy, robiąc wielkie rzeczy od czasu do czasu. Świata uratujemy, robiąc małe rzeczy codziennie.”

 

Data dodania: 2025-09-25 22:45:03
Data edycji: 2025-09-25 23:41:00
Ilość wyświetleń: 39

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej