38-321 Staszkówka
ul. Św. Jana Pawła II 3
W drugim semestrze roku szkolnego 2024/2025 w naszej szkole odbywały się zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego w ramach projektu „Edukacja włączająca dobrostanme uczni ow z Gminy Moszczenica”. Zostały one skierowane do uczniów klas IV, V, VI oraz VIII, którzy napotykają trudności w opanowywaniu materiału językowego w ramach obowiązkowych lekcji. Celem zajęć było przede wszystkim wyrównanie poziomu wiedzy i umiejętności językowych uczniów, a także rozwijanie ich kompetencji komunikacyjnych w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb. W ramach programu szczególną uwagę poświęcono powtarzaniu i utrwalaniu podstawowych struktur gramatycznych, słownictwa oraz praktycznemu użyciu języka angielskiego w codziennych sytuacjach. Zajęcia odbywały się w małych grupach, co umożliwiało nauczycielom lepsze dostosowanie metod pracy do tempa nauki i poziomu zaawansowania uczniów. Wśród stosowanych metod znalazły się m.in. metoda komunikacyjna, TPR (Total Physical Response), metoda audiolingwalna, sugestopedia oraz techniki pracy wspierające uczniów w przezwyciężaniu barier językowych. W ramach spotkań uczniowie pracowali:
indywidualnie – nad zadaniami gramatycznymi i krótkimi formami pisemnymi,
w parach i grupach – odgrywając dialogi, tworząc projekty i rozwiązując problemy językowe,
z tekstem – ucząc się poprzez czytanie i analizę tekstów użytkowych,
z materiałami multimedialnymi – korzystając z aplikacji edukacyjnych takich jak Kahoot, Quizlet, Duolingo, nagrań audio i wideo oraz gier językowych.
Nie zabrakło również ćwiczeń z fonetyki i wymowy, które pomogły uczniom w poprawnej artykulacji oraz zrozumieniu języka mówionego. Zagadnienia poruszane na zajęciach były dostosowane do wieku i poziomu klasy. Uczniowie utrwalali m.in.:
podstawowe słownictwo związane z życiem codziennym,
struktury gramatyczne takie jak czasy Present Simple, Present Continuous, Past Simple, a w starszych klasach również Present Perfect,
funkcje językowe przydatne w praktyce: kupowanie, pytanie o drogę, wyrażanie opinii, proszenie o pozwolenie, relacjonowanie wydarzeń,
rozumienie tekstów czytanych i słuchanych, a także tworzenie krótkich wypowiedzi pisemnych. Duży nacisk położono na równość płci i przełamywanie stereotypów w nauczaniu. Zarówno język, jak i materiały dydaktyczne były tak dobierane, aby ukazywać różnorodne role społeczne kobiet i mężczyzn. Uczniowie pracowali w zróżnicowanych grupach, a nauczyciele zapewniali każdemu równy czas na wypowiedź oraz indywidualne wsparcie.Udział w zajęciach przyniósł uczniom wymierne korzyści edukacyjne i osobiste. Wśród najważniejszych efektów należy wymienić:
poprawę biegłości językowej w mówieniu, słuchaniu, pisaniu i czytaniu,
lepsze zrozumienie zasad gramatycznych i wzbogacenie słownictwa,
wzrost pewności siebie i aktywności uczniów podczas lekcji języka angielskiego,
większe zaangażowanie w naukę dzięki wykorzystaniu interaktywnych i ciekawych metod,
rozwój samodzielności oraz lepsze przygotowanie do dalszej nauki języka obcego.
Dla szkoły zajęcia te miały również znaczenie systemowe — przyczyniły się do wyrównania szans edukacyjnych i podniesienia ogólnego poziomu językowego wśród uczniów. Obserwacje nauczycieli, analiza ocen oraz wyniki testów potwierdziły skuteczność prowadzonych działań.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego pokazały, że odpowiednio dobrane metody, indywidualne podejście i przyjazna atmosfera mogą znacząco wpłynąć na postępy uczniów i ich motywację do nauki. Cieszymy się, że dzięki realizacji projektu „Edukacja włączająca dobrostanem uczniów z Gminy Moszczenica” mogliśmy wesprzeć naszych uczniów w rozwijaniu ich kompetencji językowych i pomóc im osiągnąć sukces edukacyjny.
38-321 Staszkówka
ul. Św. Jana Pawła II 3